تحلیل شبکه های اجتماعی

تحلیل شبکه های اجتماعی

معرفی

رسانه‌های اجتماعی در جامعه‌ی مدرن امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطات و تعامل اجتماعی به شمار می‌آیند. کاربران از طریق این رسانه‌ها می‌توانند آزادانه اخبار جدید (در مورد خود یا عمومی)، فعالیت‌های روزانه و محتویات مورد علاقه و نظرات خود درباره موضوعات مختلف را به اشتراک بگذارند. این امر شبکه‌ی اجتماعی را به منابعی غنی از اطلاعات تبدیل کرده است و مشوق محققان زيادي براي اکتشاف دانش شده است. گسترش این رسانه‌ها به گونه‌ای است که امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی, محبوب‌ترین فعالیت برخط کاربران وب محسوب می‌شود. اطلاعات در رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به سه دسته‌ی کلي تقسيم شوند: اطلاعات متني، اطلاعات مربوط به پيوندها و اطلاعات زماني. از آنجايي که کاربران بيشترين مشارکت را در توليد محتواي متني دارند، داده‌هاي متني نقش مهمي در اکتشاف دانش از رسانه‌هاي اجتماعي ايفا مي‌کنند. پیام‌های متنی در رسانه‌های اجتماعی کوتاه و دارای غلط املایی، اصطلاح و اختصار می‌باشند. همچنین کاربران ملزم به رعایت قواعد دستوری نمی‌باشند. لذا علی‌رغم پیشرفت‌های فراوان در تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی، پردازش پیام‌های متنی رسانه‌های اجتماعی با توجه به ویژگی‌های ذکر شده به عنوان یک چالش معرفی می‌شود. همچنین می‌توان ساختار رسانه‌های اجتماعی را با کمک اطلاعات مربوط به پیوندها بررسی و تحلیل کرد که برای آن از دانش ریاضی و نظریه گراف استفاده می‌شود (تحلیل شبکه‌های اجتماعی). شبکه‌های اجتماعی از «گره‌ها» (Nodes) و «یال‌ها» (Edges) تشکیل شده‌اند. گره‌های شبکه‌های اجتماعی همان افراد، سازمان‌ها و گروه‌های عضو شبکه هستند و یال‌ها نماینده ارتباطات و وابستگی‌های (دوستی، علایق مشترک، خویشاوندی و ...) بین این اعضا هستند.


اعضای فعلی (به ترتیب الفبا)


اعضای قبلی (به ترتیب الفبا)


پروژه ها




پایان نامه ها


مقالات



2 6 7 2